AKRA
Iz Haife smo vozom, za nekih pola sata
putovanja, stigli u Akru. Mnogo više mi je trebalo da prepešačim od železničke
stanice do starog grada. Ma, nije to tako daleko, ali noga me je ovaj dan baš
bolela, te sam jedva došepao do hotela i to praveći svakih 5 minuta pauzu. Akra
je baš ono što ja volim i najviše mi se dopala od svih gradova na ovom
putovanju. Stari grad sa starim kamenim ulicama, opasan zidinama, na obali
mora. Grad koji ima šmeka i koga nije sjebao turizam. Nije slučajno što smo u njemu
ostali dva dana, iako realno sve što je zanimljivo može se u toku jednog dana
obići.
Sinan Baša dzamija (Morska dzamija). |
Bedemi Akre. |
Akra je krstašima služila kao glavna luka, a
jedno vreme bila je i prestonica Jerusalimskog kraljevstva. Da krenemo redom.
Za vreme poslednje četvrtine 11. veka zapadnom Evropom se proširila ideja o
vođenju rata protiv muslimana i osvajanju svetih hrišćanskih mesta koja su oni
držali. Na saboru u Klermonu 1095. godine papa Urban II je zahtevao krstaški
pohod, koji je već sledeće godine realizovan. Ka Svetoj zemlji su krenule
mnogobrojne vojvode i grofovi, ali i razni verski fanatici, kao i kojekakav
ološ. Većina tih hordi usput se bavilo pljačkanjem i otimanjem. Kada je
vizantijski car Aleksije video ispred zidina Carigrada tu razularenu rulju, za
koju je mislio da će mu pomoći da povrati izgubljene posede po Bliskom istoku,
brže bolje ih je prevezao preko moreuza u Malu Aziju, gde su ih Turci zgazili.
Neke od tih mnogobrojnih krstaških vojski uopšte nisu ni stigle do Svete
zemlje, već su se zadovoljile pokoljem Jevreja po Nemačkoj ili pljačkanjem po
Ugarskoj. Nakon ovog prvog poraza došle su mnogo ozbiljnije krstaške snage,
koje su prilično lako, pobeđivale slabe i razjedinjene muslimanske vojske.
Mnogobrojni filmovi i romani stvorili su romantičnu sliku o krstašima kao časnim
vitezovima. Međutim, u suštini, reč je o krvoločnoj, pljačkaškoj
zapadnoevropskoj bagri i raznim verskim zaluđenicima.
Godine 1099. pao je Jerusalim. Muslimansko
stanovništvo, ali i pravoslavno, je masakrirano. Stvoreno je Jerusalimsko
kraljevstvo, kao i grofovije Tripoli i Edesa i kneževina Antiohija. Krstaški vitezovi
su nastavili da bez problema pobeđuju muslimane, a onda im je 1101. godine
seldzučki sultan Arslan naneo tri teška poraza i verovatno tako sprečio
zapadnjačku kolonizaciju Svete zemlje. Zbog toga će Latini biti primorani da
grade zamkove ne bi li opstali u moru arapskog sveta. Vizantija, kojoj je
obećana Antiohija prevarena je, pa je čak jedno vreme ratovala zajedno sa
muslimanima protiv krstaša. Ništa neobično. Ratovali su i krstaši jedni protiv
drugih, kao i krstaši zajedno sa muslimanima iz Alepa, protiv muslimana iz
Damaska.
Krstaška citadela. |
Godine 1169. Egiptom je zavladao jedan Kurd,
poznat kao Saladin. Njemu je pošlo za rukom da ujedini i konsoliduje muslimanske
snage. Godine 1187. krstaši su doživeli težak poraz kod Hatina. Zarobljen je
jerusalimski kralj Gij Lusinjanski. Prema
njemu, kao i prema ostalim zarobljenicima, Saladin se ophodio učtivo i
čak ga je oslobodio nakon što je ovaj obećao da više nikada neće ratovati
protiv muslimana. Tu sreću nisu imali zarobljeni Templari i Hospitalci, koji su
poubijani, kao i najveći latinski zlikovac Renald od Šatijona. Kakav je to bio
krvnik govori podatak da je, kada su krstaši zauzeli Kipar, naredio da se svim
pravoslavnim popovima po ostrvu poseku nosevi i da se pošalju u Carigrad. Iste
te godine kada je izvojevao pobedu kod Hatina, Saladin je i oslobodio
Jerusalim. Za razliku od krstaša, koji su prilikom zauzimanja grada poklali sve
živo u njemu, on je pustio hrišćane da uz otkup napuste mesto. Nije to bila
konačna pobeda muslimana, još će se mnogo godina tući sa Latinima.
Krstaška citadela, hol Hospitalaca. |
Da se vratimo na Akru. Nju su krstaši
osvojili još 1104. godine. Vođa Latina Balduin obećao je braniocima grada da će
im poštedeti živote ako polože oružje, a kada su ovi to učinili, sve ih je
pobio. Akra je ubrzo posle toga postala glavna krstaška luka. Nakon pobede kod
Hatina, Saladin je krenuo na Akru, koja se predala bez borbe. Pošto je ovaj
grad bio centar trgovine sa zapadom, u njemu je bilo dosta bogatih italijanskih
trgovaca. Njima je Saladin ponudio da ostanu i nastave sa svojim poslom, ali su
ovi to odbili. Ubrzo je Gij Lusinjon pogazio svoje obećanje da neće ratovati
protiv muslimana i napao Akru. Latinima su stizala nova i nova pojačanja iz
Evrope, koja su se iskrcavala nedaleko od ovog grada. U to je 1190. godine
došao do blizu Konje i Fridrih Barbarosa, ali se, na Saladinovu sreću, tu i udavio.
Godine 1191. nadomak Akre se iskrcao kralj Francuske Filip Avgust, a malo posle
i Ričard Lavlje srce. Borba za Akru je bila jedna od najtežih od svih krstaških
ratovanja. Muslimanski branioci tvrđave ostali su bez namirnica i nakon
dvogodišnje opsade Latini su zauzeli Akru. Za razliku od Saladina, koji je
često bio blag prema zarobljenicima, Ričard je naredio da se pobije svih 2700
vojnika i oko 300 žena i dece. Uprkos tome između ovog engleskog ratnika i
muslimanskog vladara razvio se čudan odnos, ako ne prijateljski, onda svakako odnos
pun međusobnog uvažavanja.
Krstaška citadela. |
Akra je postala prestonica Jerusalimskog
kraljevstva. Godine 1249. u Egipat se iskrcao francuski kralj Luj IX sa svojom
vojskom. Njega su uspeli da poraze Mameluci. U pitanju su robovi ratnici,
uglavnom turskog i kavkaskog porekla, koji su bili u službi Ajubida, vladara
Egipta. Međutim, nakon ove pobede nad Lujem IX, oni su srušili dinastiju
Ajubida i preuzeli vlast. Mameluci su nastavili da šire svoju vlast po Bliskom
istoku. Zaustavili su prodor Mongola, a onda i zauvek proterali krstaše.
Poslednje krstaško uporište Akra pala je 1291. godine. Latinski kralj Henri je
uspeo da se ukrca na brod i pobegne na Kipar. Sve zarobljene krstaše u gradu
Mameluci su poubijali.
Krstaška citadela, podzemna crkva. |
Ostavština krstaša po Akri je vidljiva na
svakom koraku. Na vreme njihove vladavine podseća nas gradska kapija, bedemi i
brojne kamene kuće sa gotskim lukovima. Latinski period ovog grada najbolje se
može doživeti obilaskom citadele. U njoj se mogu videti razne prostorije sa
velikim masivnim stubovima. U jednom od tih holova bio je smešten glavni štab
Hospitalaca. I drugi poznati viteški red, Templari, takođe se nakon Saladinovog
osvajanja Jerusalima preselio u Akru. U ovim mračnim, kamenim prostorijama sa
gotskim svodovima sada su izloženi razni arheološki eksponati, kao i brojne
legende, mape, krstaške zastave itd. Cela postavka je odrađena, onako, prilično
moderno, sa kojekakvim laserima i video bimovima. Jedna od tih prostorija služila
je kao sala za ručavanje Hospitalaca. Sačuvana je i podzemna crkva ovog
bratstva, kao i latrina, tj. veliki zajednički WC, zatim zatvor i još svašta
nešto. Ima tu i nekih podzemnih tunela, koji su služili za evakuaciju. Mnogo ozbiljnije
tunele napravili su Templari. U pitanju su dva široka, paralelna podzemna
prolaza, dugačka 350 metara, koji su spajali templarsko utvrđenje sa lukom.
Templarski tunel |
Kada sam kupovao ulaznice za obilazak
citadele i krstaških tunela, uzeo sam neku objedinjenu kartu koja važi i za još
par muzeja. Jedan od njih je, u stvari, turski hamam iz 1783. godine. Pre nego
što se krene u obilazak ovog kompleksa, mora prvo da se odgleda filmić o ovom
turskom kupatilu, ali i o njegovom osnivaču Ahmedu al Dzezar Paši.
Hamam. |
U pitanju je turski paša, vladar Akre i
Galileje. Najviše je ostao upamćen po odbrani ovog grada od Napoleona Bonaparte
1799, godine, ali i po svojoj stravičnoj okrutnosti. Jedan putopisac je
zabeležio da je Ahmed Paša al Dzezar bio okružen osakaćenim i izobličenim
ljudima. Svima koji su bili u njegovoj službi falilo je ili uvo ili oko. Paša
je za najmanji prekršaj surovo kažnjavao, tako da je Akra bila puna osoba bez
noseva, ušiju i očiju. Ahmed Paša ih je zvao obeleženima. Uveo je i kaznu
potkivanja stopala neposlušnim podanicima. Posebno je bio surov prema
hrišćanima i Jevrejima, ali znao je i da u cugu obezglavi 50 svojih činovnika,
koje je optužio za korupciju. Između ostalih ubio je i 7 svojih žena iz harema.
Njegov glavni savetnik, Jevrejin, Haim Farhi ostao je bez nosa, jednog oka i
jednog uveta. Bez glave će ostati kada Dzezar pašu nasledi njegov posinak.
Ahmed Paša al Dzezar. |
Ahmed Paša al Dzezar je zapravo naš čovek,
Srbin, Hercegovac. Kao klinac je počinio ubistvo, pobegao, stigao do Stambola,
gde je završio kao rob. Prodat je u Egipat nekom vladaru i postao njegov glavni
dzelat i ubica. Napredovao je do položaja guvernera, a pravu slavu je doživeo kao
branilac Bejruta od flote Katarine Velike. Postavljen je za namesnika Sidona, a
kasnije je svoje sedište premestio u Akru. Sam je sebi nadenuo ime Dzezar, što
znači kasapin. Izgleda da su veliki krvnici često i veliki graditelji, te je
tako i ovaj paša mnogo toga napravio po Akri. Osim pominjanog hamama, obnovio
je zidine, kao i akvadukt i podigao veliku dzamiju. Za izgradnju ove lepe
dzamije sa zelenim krovom korišćeni su antički stubovi iz Cezareje. U okviru
Dzezarove dzamije nalazi se i njegov grob.
Dzamija Ahmed Paše al Dzezara. |
Posetio sam i crkvu sv. Đorđa iz 17. veka,
koja leži na temeljima krstaške bogomolje, verovatno razorene prilikom
mamelučkog osvajanja grada. Nisam siguran, ali trebalo bi da se radi o crkvi,
koju je svojevremeno naš Sveti Sava otkupio od Latina.
Crkva sv. Đorđa. |
Kao što već rekoh, Akra mi se veoma dopala.
To je grad kakve volim i u kojima se osećam prijatno. Grad na moru, sa uskim
krivudavim, kamenom popločanim ulicama. Grad sa starom arhitekturom, gde neke
kuće imaju krstaške, odnosno srednjovekovne zapadnoevropske odlike, a neke
otomanske. Grad sa bedemima, sa bazarom, sa crkvenim zvonicima i minaretima. U
ovom gradu iz tih nekih davnih vremena se živi i to stvarno živi. Na njegovim
ulicama se ne prodaju kojekakvi suveniri kao u Jerusalimu, već voće, povrće,
riba, slatkiši, meso i, naravno, kineska bofl roba.
Felafel. |
Ceđeni nar. |
Ribarnica. |
Cela Akra ima pedestak hiljada stanovnika,
od čega su 75% Jevreji, a 25% Arapi, ali zato je 95% žitelja starog grada
Arapi. Inače, na početku britanskog mandata, 1922. godine, u Akri je živelo 78
Jevreja. Da u starom gradu žive Arapi vidi se čim se kroči unutar zidina. Sve
je bilo življe nego kod Jevreja, doduše i zapuštenije, a što je meni bilo
najvažnije, sve je radilo iako je bila subota, tj šabat.
Nakon što sam obišao sve što sam isplanirao
da vidim u ovom gradu, nasumično sam bazao njegovim krivudavim ulicama,
naravno, više puta izbijajući na jedno te isto mesto. Tako sam nabasao na neki
stari zapušteni suk, na maronitsku crkvu, na bazar. Tu na bazaru sam, bogami,
proveo dosta vremena. Trebalo je isprobati razne vrste onih manakiša ili kako
se već zovu te arapske pice, pa se malo zasladiti kunefima i na kraju osvežiti
ceđenim narom.
Baš mi je prijao boravak u Akri! Volim sve
te stare gradove širom sveta, volim da se šetam kaldrmom, volim da sednem u
neki kafe smešten među srednjovekovnim zidinama, naručim kaficu, zapalim
cigaretu i uživam. Jebiga, više bi mi odgovaralo pivo, ali ovo je muslimanski
grad. Jebiga, i kafa nije neka, jer Arapi u nju stavljaju kardamon, ali nema
veze dobra je Akra. Ma, mnogo je dobra!
Hehehe, drago mi je da ti se tamo mnogo svidelo. Meni iskreno uopšte nije. Čitajući tone knjiga o krstašima itd, zamišljao sam da je ono, i dalje pod njihovom vlašću. :) Malo sam se razočarao viđenim, jeste da ima puno stvari, ali kao da nešto fali... Isto su me smorili i Arapi menjači para kojima je da zamene 10-20 eur malo, mora minimum 100. :)
ОдговориИзбриши