ŠAHRISABZ
Izgleda da smo se juče baš dobro iscenkali sa
taksistom, pošto ujutro nije došao po nas. Pozvali smo ga na broj koji nam je
ostavio, ali nas je otkačio. Onda smo preko momka sa recepcije obezbedili
čoveka, koji je prihvatio da nas vozi za istu cifru do Šahrisabza. Vozač je
bio, manje više, ok lik, po zanimanju je profesor muzičkog, a usput se bavi
razvoženjem turista. Dobro je govorio engleski i rado je odgovarao na sva naša
pitanja, ali, da budem iskren, nije mi se dopao. Čini mi se da je jajcara, ali
moram da priznam da je profesionalac i sve što smo se dogovorili on je
ispoštovao. Čuli smo dosta zanimljivih priča od njega. Kao, recimo, kada je za
vreme SSSR-a prilikom neke socijalističke proslave svirao, na uzbekistanskih
plus 50 stepeni, neke boračke pesme iz II svetskog rata, gde se non-stop
spominje zima, sneg, hladnoća itd. Od njega smo saznali da je obližnji granični
prelaz između Uzbekistana i Tadzikistana jedno vreme bio zatvoren. To se desilo
nakon incidenta na nekom velikom azijskom skupu. Tada je tadzički predsednik
izjavio da Samarkand treba da pripadne njegovoj državi, a uzbečki predsednik je
na to reagovao tako što se sa ovim potukao. Naš šofer se najviše iznenadio što
niko od nas troje nije čuo za Gojka Mitića. U pitanju je srpski glumac, koji je
igrao Vinetua u poznatom istočnonemačkom serijalu, nekada veoma popularnom po
socijalističkim zemljama. Deo je sniman i u Uzbekistanu, a iz kola smo videli i
stenu, iza koje se krio Gojko dok su na njega pucali neprijatelji u nekoj čuvenoj
sceni. Na kraju priče o Gojku Mitiću, sa ponosom je ispričao da se njegov otac
lično upoznao sa ovim glumcem i da ima njihovu zajedničku fotografiju.
Posle dva
sata vožnje, puno policijskih punktova i zaustavljanja zbog kontrole, stigli
smo u Šahrisabz iliti “Zeleni grad”. To
je još jedan od drevnih centralnoazijskih gradova. Nekada se zvao Keš i bio je
važan centar južne Sogdijane. U VIII veku je znatno razrušen prilikom anti-arapske
pobune. U XI i XII veku, za vreme Karakanida, ponovo je postao značajan grad.
Godine 1336., devetog aprila, 13 kilometara južno od Keša, u klanu lokalnih
velikaša Barlasa, rođen je Amir Timur. Upravo će on promeniti ime Keša u
Šahrisabz, a za vreme njegove vladavine ovaj grad će doživeti svoj vrhunac.
Prvo smo posetili monumentalne ostatke
Tamerlanove letnje palate, Ak saraj. Sačuvani su samo tornjevi ulaznog portala,
koji su visine 38 metara. Kada ovo što je preostalo deluje tako moćno, kako li
je tek izgledala cela palata? Nju su u drugoj polovini XVI veka srušili Šajbanidi, koji
su hteli da obrišu svaki trag Timurida. Prema legendi, palatu je srušio Abdul
kan. Naime, on je jednom prilikom putovao u Šahrisabz i kada je ugledao Ak
saraj, misleći da je blizu, naterao je konja u galop. Jahao je i jahao i žestoko se umorio dok nije stigao
konačno u grad. Ljut zbog toga, naredio je da se palata sruši.
Ak saraj |
Nedaleko
od Ak saraja nalaze se i ostaci bedema, kojima je Tamerlan opasao grad.
Napravljeni su od nepečene cigle. Pri podnožju su široki 8 do 9 metara, dok se
ka vrhu sužavaju. Visine su 11 metara, a na svakih 50 metara nalazi se po kula.
Zatim smo
prošli pored modernog spomenika Tamerlana i posetili Čubin medresu, sa kraja
XVII veka. U njoj je sada smešten mali arheološki muzej. Glavni artefakt u
postavci je zoroastrijanski osuarij, koji je pronađen u blizini grada. Obišli
smo i Čorsu, tj. pokriveni bazar, koji je takođe izgrađen u XVII, XVIII veku.
Tamerlanov spomenik |
Odatle
smo se uputili ka Kok Gumbaz dzamiji (Dzamija sa plavom kupolom). Nju je
podigao Ulug beg, kao glavnu gradsku dzamiju. Ona se, u stvari, nalazi u okviru
kompleksa Dorut tiljavat tj. “Kuće pogrebnih ceremonija”, poznatog i kao “Mesto čitanja kurana”. Tu je
smešten i mauzolej sufijskog šeika Šams ad Dina Kulaja, koji je bio duhovni
učitelj i Tamerlanu i njegovom ocu Taragaju. Postoji mogućnost da je Taragaj
ovde sahranjen. U okviru celog ovog kompleksa nalazi se i mauzolej Gumbaz
Sejdon, koga je podigao Ulug beg.
Kok Gumbaz |
Malo
dalje od Dorut Tiljavata smeštena je Hazreti imam dzamija, tj Dorus siadat
(Kuća moći). Kada je Tamerlanov najstariji sin Dzihangir umro 1376. godine ovaj
je naredio da se izgradi velika memorijalna građevina za sahranjivanje članova
njegove porodice. Radovi su trajali čitavih 25 godina. Tu je sahranjen i
Tamerlanov drugi sin Omar šeik. Od celog ovog, nekada grandioznog zdanja,
sačuvan je mauzolej sa kupolastim krovom i severni pilon. Nismo baš detaljno
razgledali Hazreti imam dzamiju, jer je bio petak i stotine vernika se klanjalo
po njenom dvorištu, te nije imalo smisla da se tu mnogo muvamo. Naziv je dobila
po važnoj islamskoj ličnosti iz VIII veka, Hazreti imam Bagdadiju, čije su
mošti, po Tamerlanovom naređenju, ovamo prenete i pohranjene.
Dorus siadat |
Nedaleko
od Dorus siadata arheolozi su pronašli kriptu krstaste osnove, za koju se misli
da je pripremljena za samog Tamerlana. Naime, on je trebalo da bude sahranjen u
Šahrisabzu, međutim tokom pohoda na Kinu 1405. godine, iznenada je umro od
upale pluća, a njegovo telo je doneto prvo u Samarkand. Odatle su nameravali da
ga prenesu u Šahrisabz radi sahrane, ali pošto su planinski prolazi između ova
dva grada bili zavejani Tamerlan je ipak sahranjen u Samarkandu.
Ostatak
vremena u Šahrisabzu proveli smo cunjajući bučnim i prljavim bazarom. Isprobali
smo šerbet i još neka slična pića od uličnih prodavaca. Inače, te ulične tezge
sa osvežavajućim napicima funkcionišu na taj način što svi piju iz istih čaša.
Higijenski tretman između dve mušterije obavlja se tako što prodavac sipa u
čašu dve kapi vode, to malo vode promućka i prospe. Nakon toga čaša je spremna
za sledeću žednu osobu.
Pri povratku
za Samarkand stali smo zbog ručka u jednom dobrom restoranu. Bašta sa debelom
hladovinom i potokom koji prolazi između stolova. A, u vodi se hlade lubenice.
Jeli smo dziz, ovčetinu, kuvanu na pari. Bilo je odlično.
Na put između Samarkanda i Šahrisabza |
Po povratku
u Samarkand usledio je odmor, a predveče smo krenuli u još jedan obilazak ovog
grada. Prvo smo svratili do obližnje male dzamije Mahduma Horezma, gde smo
naišli na veoma srdačan doček od starca koji tamo radi. Čim nas je spazio,
pozvao nas je da uđemo, otključao nam vrata dzamije, pričao nam na ruskom
jeziku o ovoj bogomolji i na kraju ponudio čajem.
Zatim smo
se uputili ka mauzoleju Išrathana. Izgrađen je u drugoj polovini XV veka, a
služio je za sahranjivanje timuridskih žena i dece. Danas je u vrlo lošem
stanju.
Prilikom
pešačenja do ovog mauzoleja i natrag, dobro smo prošpartali delom grada koji
nije ulickan i sređen. Mešavina azijske mahale i sovjetske gradnje, sa
neizbežnim cevima za gas, koje se pružaju nad zemljom duž ulica i uz fasade
kuća. Sve je prašnjavo i prljavo, ali autentično i živo. Uzbečki starci, sa sve
onim tradicionalnim kapama, sede u grupicama ispred kuća i vode neke ozbiljne
razgovore. Žene, sa maramama i u drečavim šarenim haljinama, prosipaju prljavu
vodu pravo na ulicu. Uboge babe prodaju kojekakve sitnice na kartonskim
kutijama. Musava, ali vesela deca igraju fudbal, prekidajući utakmicu na
trenutak, samo ako se pojavi neki automobil.
Нема коментара:
Постави коментар